söndag 15 november 2015

Schlemmer Topf lagad köttfärslimpa mit beilag

Söndagsmiddag som lätt slinker ner!

Att laga mat i en lergryta ger saftig och smakrik mat. Först lägger man lerkärlet i kallt vatten 1 timma.

Sedan lägger man kött och kryddor. Just för den här maträtten så grundar jag med bacon. Jag har tagit blandfärs, ca 8 hg, 1 påse fransk löksoppa, 200 gr fint skuren soltorkad tomat, malen svartpeppar, salt, 1 ägg. Blandar ihop till en limpa som sedan läggs i lergrytan och täcks med bacon. Runt om läggs lök och hel tomat på burk.

På med lock och in i ugnen ca 1 timma i 200° C.

Under tiden steker jag lök, champinjoner och lite vitkål. Det får sedan vila i en täckt form tills det är dags att lägga upp maten.

Såsen gör jag på en bas av schallottenlök, vitlök som får steka sig lite svettig innan jag lägger i färsk timjan. Häller på rödvin och oxfond plus vatten och en klick dijonsenap och lite tomatpuré. När allt fått småkoka 15-20 min, silas allt och grädde tillsätts. Krydda av med peppar och socker. Ev kan såsen redas av för lite tjockare konsistens. Just den här såsen toppade jag med chili-choklad krydda, vilket ger en spännande smak

Efter ca 1 timme lyfter jag på locket och låter färsen få lite färg ca 10-15 minuter.

Till detta tycker jag att potatispuré passar bra. Istället för lingon har jag tagit syltade tranbär.

Smaklig spis

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar