fredag 9 maj 2014

Frühlings sparris med en frisk hollandaise toppad med baconcrisp

Just nu finns det inget bättre än kokt sparris och en äkta hollandaise.

Och så enkelt det sedan är !

Koka upp vatten och tillsätt salt, socker, vinäger och ett drag med pepparkvarnen. Jag tog Voatsiperferypeppar för den extra citrussmaken och Sherryvinäger. Under tiden så skalar man ytskiktet och kapar bort 1-2 cm av den torra nedre skjälken. Lägg i dem 15-20 minuter. Man kan ta av dem efter 15 och låta dem ligga kvar. Jag ska också erkänna att jag spetsade spadet med lite apelsinolja, bara för att göra detta lite extra speciellt

Hollandaise är ju enkelt när man har en thermomixer. 1 msk vitvinsvinäger, 1 msk pressad citronsaft, en nypa salt och två äggulor. Sätt varvtalet på 4 med isatt butterfly och gradtalet på 60 °C. När emulsionen tjocknat lägger jag i små tärningar smör som får emulgeras. Totalt 200 gr normalsaltat smör. Låt såsen vispa ytterligare några minuter.

Baconcrisp fixar man enkelt i micron. Rulla varje skiva i ett paket nacon (140 gr) till korvar. Lägg dubbelt hushållspapper på en tallrik och ovanpå det ett delat smörgåspapper. Sedan på med baconkorvarna och dubbelt lager hishållspapper ovanpå. In i micron och kör 4-5 min. Om korvarna inte blivit knapriga så kör 1-2 minuter till. Lått svalna och hacka dem sedan. Att man delat smörgåspappret är för att allt fett ska rinna ner i hushållspappret.

Montera tre avrunna sparrisar på varm tallrik. Häll över hollandaisesås och smula över baconcrisp. Vill man ge en extra touch så vrid pepparkvarnen över tallriken.

Smaklig njutning

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar