söndag 24 mars 2019

Rutiga citronkycklingen med bandspagetti och rödbetschips



En något justerad variant av ett recept från min kollega Sigge, som har det som ett familjerecept från sin svärmor Rut.
Man kan välja pasta eller ris. Med tanke på att receptet utgick från 4 kycklingfiléer, vilket bör vara till 4 portioner, så har jag ökat vätskemängden lite och kompenserat med lite mer buljong. Därtill har jag lagt till toamtpuré för en färgton och lite sötma, lite pressad vitlök, lite fransk dijonsenap samt att jag la i zest från 1/2 citron. Saltmängden reducerade jag till 0 då buljongen är salt nog. Sist lade jag i lite chilipeppar för att få lite sting i grytan.

Vill man ha lite "klibbigare" såskaraktär rekommenderar jag att röra ner riven parmesan istället för att reda såsen.

Kycklinggrytan

Börja med att bryna filéerna hela och runt om i olja och smör. Tag upp filéerna och låta svalna.
Skär sedan filéerna i lagom munsbitar och lägg tillbaka i grytan. Om man ska servera ris eller bulgur till kycklingen så kan filéerna halveras eller förbli hela. Tillsätt vatten, citronjuice, zest, peppar, créme fraiche, senap, pressad vitlök, honung, tomatpuré och soya. Låta puttra i minst 30 min. Smaka av sälta och syrlighet. Tillsätt sötma om syran är för härskande.
Smaka av och krydda om så behövs. Låt stå under lock tills maten ska monteras eller serveras på bordet.

Pasta

75-100 gr pasta per portion
1 liter vatten per 100 gr pasta samt 1,5 liter för grytan
7 gr (1 tsk) salt per liter vatten

Koka upp vattnet och tillsätt saltet. Lägg i pastan och koka livligt utan lock. Häll av i durkslag, häll tillbaka i gryta samt rör ned god olivolja.


Montering

Tag lämplig mängs pasta och lägg i bunke. Tillsätt kycklinggryta samt om man vill hacka gräslök. Blanda ordentligt och montera sedan på varm tallrik. Lägg på en monteringsform och lägg i rostade rödbetschips samt stick ned några långa gräslöksstrån.
Dofta lite riven muskot över pastan, tag bort formen och servera.


Rödbetschips

Skiva tunnt en rödbeta med mandolin. Alta fingrarna. Fritera i 180-190 °C. Man kan ta en lite hög slantade rödbetsskivor och lägga i frityroljan. Med en hålslev trycker man sedan lite på rödbetsskivorna och de delar sig snällt. När vattnet kokat bort och det endast är mindre bubblor ska chipsen tas upp så de inte bränns. Men inte för tidigt heller eftersom då blir de inte krispiga.
Lägg friterade chips på hushållspapper och därefter i en skål där man saltar dem försiktigt.

Alternativt kan man servera med bulgur. Grundrecept för 4 portioner är 3 dl bulgur till 6 dl kokande vatten som fått 1 tsk salt. Koka upp ca 1 min och ställ åt sidan med lock på i ca 20 min. Jag tycker om att blanda i finhackad rödlök och kanske persilja för att ge en god struktur och färg. Det gör man strax innan man serverar




Inköpslista (4 portioner)


  • 4 kycklingfiléer
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 tsk färskt skuren chilipeppar
  • 1 tsk dijonsenap
  • 4 dl créme fraiche
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 1 dl vatten
  • 1-1/2 msk honung
  • Salt endast mot slutet det överhuvudtaget behövs
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 pressad medelstor vitlöksklyfta
  • Zest och juice från 1/2 citron
  • 1 tsk kikkoman soya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar