söndag 17 april 2016

Pulled Chicken i ugnen

Pulled chicken i ugnen blir till skillnad mot Sous Vide torrare. Jag föredrar nog att använda Sous Vide lagad kyckling på en tallriksrätt men i en wrap eller som hamburgare kan den torrare versionen passa. Köttet är dock mycket smakrikt och liknar med Pulled Pork i sin struktur.

Först kryddar man kycklingköttet, i det här fallet en filé. Att ta en hel kyckling blir lite svårare om man ska lyckas vacuumsätta påsen. Man får då dela upp kycklingen i lår, vingar och halvera bröstet. Jag förordar att man kör på filén eftersom allt blir enkelt både i förberedande som efterföljande steg.

Här har jag använt min hemlagade Rub-X att krydda köttet.

Lägg köttet i en plastpåse i kylen minst 12 timmar innan den ska lagas till.

Blanda till en god grillolja. Jag har testat att blanda 1/3 av lime-, honungs- och egen Smoked grillolja/glaze. Den blev mycket god. Skala och köyfta en gul lök samt några klyftor vitlök. Lägg först lite grillolja i botten av ugnsfast form. Lägg i köttet och häll sedan över resterande grillolja. Täck formen med grillfolie.

Ställ in i ugnen, 175°. Efter 30 min, vänds köttet och man häller på 1 dl varmt vatten. Efter 1 timma så gäller det att hålla koll på att det inte blir torrt i formen. Häll på varmt vatten, typ 1 dl var 15 minuter fram tills den är klar efter totalt 2 timmar.

Tag ut köttet och dra isär det. Om det finns god olja kvar i formen ( risken är att den kan smaka bränt) så blanda i den i köttet. Annars tar man god glaze och blandar i köttet.

Serveras bäst i wraps eller som hamburgare eller kanske i en sallad

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar