torsdag 5 januari 2023

Vörtlimpa

 

Gott matbröd där man kan byta kryddningen om man inte vill ha det med jul-smak. Själv tycker jag smakerna går an hela året.

Värm julmust och porter till ca 37°.
Smula mer jästen i assistentskålen. Tillsätt julmust och porter och lös upp jästen.

Tillsätt sirap, kryddor och mjöl. Bearbeta 8-10 min. Sista mjölmängden tillsätts sakta. Degen ska vara lätt klibbig.
Strö lite mjöl på ytan i bunken och jäs övertäckt 45 minuter.
Vill man vara proffsig, kör maskinen efter 20 min och tillsätt lite mjöl. Låt jäsa 20 min och tag sedan ut degen.

Knåda degen så den precis släpper. Vill man nu så knåda in russin och/eller hackade valnötter.
Dela i 2 eller 3 mindre delar och forma till limpor som läggs i bakpappersinklädda formar.
Strö lite mjöl på ytan. Låt jäsa 30 min.

Baka nederst i ugn. Först 250° i 5 min, därefter 200° tills innertemperaturen är 98°C. Det tar ca 45 min.

Ingredienser
  • 50 gr jäst för söt deg
  • 33 cl julmust
  • 33 cl porter
  • 1 dl mörk sirap
  • 1 tsk pommeranspulver
  • 1 tsk mald nejlika
  • 1 tsk mald kardemumma
  • 2 tsk salt
  • 6 dl vetemjöl
  • 12-15 dl rågsikt
  • 2 dl russin och 2-3 dl krossade valnötter kan knådas in om man vill, men kan uteslutas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar