lördag 12 september 2015

Pulled Pork på 15 timmar

Ibland hade man velat kunna slänga fram god mat på kort tid. Visst kan man snabbt åka ner till affären och köpa något att värma men det blir ju roligare om man själv har grejerna hemma. För en tid sedan valde jag att köpa färdig pulled pork och noterade att den låg i en vacuumpåse med en marinad. Hmmmm, tänkte jag, detta kanske skule kunna vara något. Eftersom köttet redan var färdiglagat och endast skulle värmas i ca 20 minuter, och därefter dras isär och blandas med en smaksättare, så tänkte jag att det vore kalas att t ex kunna ta med till båten.

Sagt och gjort inhandlades 1,2 kg karré och delades upp i två stycken för att testa olika marinader. Först klappades grillkryddan in i köttbitarna och sedan fick de ligga i plastpåse 4 timmar för att dra in lite smak.

Därefter paketerades de in i vacuumpåsar tillsammans med två olika marinader och lite färsk timjan. Nu gäller det att de får ligga tillräckligt länge i lagom temp så de blir möra o fina. Förra gången tog jag 70 ° i 24 timmar, men nu tar jag istället 80 ° i 14-15 timmar, vilket fungerar fint det också. Jag tror att 12 timmar räcker bra det också.

Efter det att köttet tillagats färdigt ska det kylas blixtsnabbt. Det gör vi med ett isbadoch därpå in i kylskåpet till maten ska färdigställas.

När pulled pork ska färdigställas så öppnar vi påsen och häller kött och sås i en ugnsform som täcka med folie. Värms i ugn 200 ° i ca 20 minuter.

Därefter tas köttet ut och ev marinad hälls av och kan användas till nytt kött som ska tillagas i Sousvide eller så reduceras vätskan och får sedan användas i matlagningen

Nu dras köttet isär med gafflar eller trägafflar beroende på ugnsform. Man vill ju inte köra med vanliga gafflar i en teflonform.

Blanda ner god glaze, här tar vi Sweet Baby Ray's Hickory Brown Sugar, ett par msk till ca 5-600 gr kött. Värm ytterligare 5 minuter och servera sedan.

Mumsfilibabba

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar