söndag 29 juni 2014

Medelhavskryddade köttbullar på egen mald färs

Att göra sin egen köttfärs kan man lätt fastna för, när man väl testat. Det började med att göra egna hamburgare och nu var det dags för att trilla köttbullar.

Till skillnad från hamburgerfärs, så har jag mer bacon i, ca 40 %. Till 1 kg högrev tog jag tre paket bacon.

För att ge en annorlunda och medelhavsinspirerad touch, malde jag också i ätfärdiga torkade tomater, ca 100 gr och två vitlöksklyftor.

Jag malde färsen två gånger.

Ett helt ägg fick slinka med för att göra smeten lite lättare att hantera i spritspåsen.

Sedvanliga påsen med Fransk löksoppa och lite extra salt, ca 1 tsk, och ett par drag med pepparkvarnen med svartpeppar och ett par drag med Voatsiperferypeppar.

Så spritsade jag ut köttbullarna på plåt med bakplåtspapper, i mitt fall silikonduk, och grädda 10 minuter i 180°.

Vänd köttbullarna och åter 10 minuter, sedan är de klara

När bullarna svalnat är det bara att lägga dem i vaccumpåsar och sedan frysa in lagom portioner. Jag räknar i dagsläget 5 köttbullar per person.

Lätt att värma i mikron och servera till god gräddsås, rårörda lingon och potatis eller varför inte en rotfruktsbädd och någon passande sås

Lycka till och smaklig spis!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar